Nyheter

Artikel från Svenskt näringsliv

By | Nyheter

Infrastrukturen är Sveriges blodomlopp

Hämtat från: Svenskt Näringsliv 6 februari

I ett utdrag från artikeln publicerad i Svenskt Näringslivs nätupplaga 6 februari, säger Markus Sundström – Transporter oavsett transportslag och lastbärare är blodomloppet i Sverige. Att vi är ett land med stora avstånd ställer extra stora krav på att vi kan jobba med intermodala transporter och skapa möjligheter genom en bra infrastruktur. Läs artikeln HÄR för att få se hela innehållet.

Välkommen till RM på skidor

By | Nyheter

VÄLKOMMEN TILL RM PÅ SKIDOR

En frisk och rolig tävling för dig i åkeribranschen och din familj.
Lördagen den 17 mars 2018 på Södra Berget i Sundsvall.

Hämta din anmälningsblankett

Har du inte möjlighet att skriva ut blanketten är ni välkommen in på Sundfrakts HK i Sundsvall för att få en anmälningsblankett.

Är du en del av Sundfrakt som antingen delägare eller anställd?
Ange ”Sundfrakt” i anmälan!

Tillsammans tävlar vi mot övriga liknande företag!

Vi ses där!

Härnösands hamn åter öppen

By | Nyheter

Bild från tidigare anlöp i hamn med vindkraftverk.

Härnösands hamn åter öppen

I ett år har hamnen varit stängd men nu är det tags att åter ta emot fartyg. Det första fartyget som kommer in är Tian En från Kina. Hon är 37 000 ton tungt och 190 meter lång. Det första av flera anlöp med vindkraftverk till Härnösands hamn.

Johan Steen, Vd på Delta Terminal Sundfraktgruppen, är nöjd och glad över att trafiken nu åter är igång. Delta Terminal ansvarar för trafiken, stuveriet och det logistiska i hamn.

Under vår-vintern väntas 21 vindkraftverk, byggda i Kina, komma till hamn. Två mobila lyftkranar inhyrda från Finland tar emot. Lasten fraktas sen vidare med lastbil för specialtransport. Den första lasten går till vindkraftsprojektet Jensåsen, nordöst om Liden.

Hamnägaren Södra Norrlands Hamn & Logistik AB har tillsammans med Härnösandskommun ansvarat för reparationsarbetet som uppgått till ca: 10 miljoner kronor.

Läs artikel i Allehanda (endast för Plus kunder)

Alltank- förändring i prissättningen

By | Nyheter


Förändring i prissättningen hos Alltank

Alltank har i dagsläget tvåveckorspris på diesel och veckopris på eldningsolja och bensin. Fr.o.m 15 januari övergår Alltank till veckopris även på diesel.
Detta innebär att vi från detta datum har veckopris på alla våra produkter.

Snöröjningen i Sundsvall

By | Nyheter

Under de senaste veckorna har snöröjningen i Sundsvall varit ett hett samtalsämne

Det har snöat i mängder och regnat omväxlande vilket gjort det svårt för kommunen att röja snön på ett tillfredsställande sätt. Det är många mil väg som ska röjas för de antal fordon och förare som finns att tillgå.

De flesta som plogar vägarna i Sundsvall är inhyrda av kommunen. De kör enligt upphandlingen och företagen har jour 24 timmar om dygnet.

ST var ute med Sundfraktåkaren Freddy Nordlund, en av Alnö Åkeris plogbilsförare, på jobb runt stadens vägar. Läs artikeln på ST (för premium kunder endast)

Västernorrlands åkerier duktiga

By | Nyheter

Trots att efterfrågan på tunga transporter ökar minskade koldioxidutsläppen från länets åkare med 12 000 ton i fjol.  Fredrik Sandberg/TT

(Artikel: ST 27 december 2017)

Västernorrlands åkerier har varit duktiga – det fossilfria målet kan uppnås tidigare än väntat

Klimatpåverkande utsläpp från svenska lastbilar minskar tack vare förnybara drivmedel. Håller trenden i sig kan Västernorrlands lastbilar vara fossiloberoende redan 2025, fem år före regeringens mål. Men mycket arbete kvarstår och länets åkerier och transportköpare kan göra mer för att snabba på omställningen.

Efterfrågan på tunga transporter ökar. I fjol körde Västernorrlands tunga lastbilar 262 000 mil längre än året innan. Trots det minskade koldioxidutsläppen från länets åkare med 12 000 ton i fjol, tack vare att fler kör på förnybara drivmedel.

Om utsläppen fortsätter att minska i samma takt skulle lastbilarna kunna vara fossiloberoende redan år 2025, fem år före regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Men ska vi nå dit måste de mest klimatsmarta biodrivmedlen användas mer än i dag. Lastbilar som tankas med etanolbränslet ED95 i stället för diesel minskar exempelvis utsläppen med upp till 90 procent. Etanol är ett väl beprövat drivmedel som finns tillgängligt i stora, hållbart producerade volymer. Det kan dessutom närproduceras med rester från svensk skog eller jordbruk.

För att fler åkerier ska ställa om till förnybart krävs en samverkan av politiska åtgärder och ökad efterfrågan från kunder. Regeringen behöver arbeta för ett system som gynnar förnybara drivmedel, antingen genom skattebefrielse som i dag eller med andra initiativ. Transportköpare kan i högre utsträckning efterfråga klimatsmarta leveranser så att förnybart blir en ännu viktigare konkurrensfördel.

Nu krävs ökat engagemang från såväl politiker som transportköpare och åkerier för att utvecklingen inte ska tappa fart.
Även Västernorrlands åkerier kan bidra till en grön omställning, till exempel genom att arbeta för de fem åtaganden som vi på SEKAB och Sundfrakt tillsammans med andra i transportbranschen har tagit fram:

1. Ta steget till förnybart drivmedel och förstärk samarbeten inom branschen.

2. Verka för långsiktiga mål som minskar transportsektorns klimatpåverkan.

3. Ta ansvar i alla led, alltifrån egna transporter till att informera och inspirera.

4. Möjliggör för kunderna att göra fossilfria val.

5. Prioritera hållbara, höginblandade biodrivmedel, alltså bränslen som till största delen består av förnybar råvara.

Att utsläppen från Västernorrlands lastbilar minskar är positivt och ett steg i rätt riktning. Nu krävs ökat engagemang från såväl politiker som transportköpare och åkerier för att utvecklingen inte ska tappa fart. För klimatets och framtida generationers skull.

Tomas Nilsson, vd SEKAB
Markus Sundström, vd Sundfrakt

En grönare värld

By | Nyheter

( Källa: Scania Sverige MIL-  Text: Anders Lövgren Foto: Kristofer Lönnå )

GULD FÖR EN GRÖNARE VÄRLD

Sundfrakt är transportbolaget som tagit ett rejält kliv framåt inom hållbarhet. Kunderna kan bland annat välja hur hållbar en tjänst ska vara. – Vi vill vara med och påverka samhällsutvecklingen på allvar, säger Sundfrakts vd Markus Sundström.

Den som kör norrut över den drygt två kilo meter långa och mäktiga Sundsvallsbron ser snart Sundfrakts huvudkontor på vänster sida. Där sitter vd:n Markus Sundström och hans medarbetare och samordnar transport- och logistiktjänster för kunder i hela Mellannorrland.

Med 180 åkerier som delägare är Sundfrakt ett av landets tio största transportföretag. Det som gör att man just nu väcker uppmärksamhet i branschen är det ambitiösa arbetet inom miljö och hållbarhet.

– För tre år sedan tog vi sikte på en ny strategi för vårt bolag. Vi ville på ett mycket tydligare sätt vara med och påverka samhället och näringslivet i en mer hållbar riktning, säger Markus Sundström.

Detta har lett fram till en för branschen helt unik modell. Sundfrakts kunder kan välja hur mycket klimatpåverkan deras transporter ska ge vad gäller val av drivmedel, bil och beteende hos leverantören. Väljer kunden det mest hållbara alternativet, guldtransport, så är minst 85 procent av drivmedlet förnybart och bilar uppfyller Euro 5 eller bättre. Vad gäller beteende så lovar Sundfrakt att en rad särskilda krav är infriade för till exempel fyllnadsgrad och förarnas kunskap om hur körstilen påverkar utsläppen. Dessutom fnns möjligheten att klimatkompensera så att man kan köpa en helt klimatneutral transport.

– Kunden ska inte behöva bekymra sig över hur vi uppnår den här nivån av hållbara transporter, det är vårt jobb. Självklart dokumenteras och redovisas allt vi gör för kunden som vill se hur vi sköter oss.

Även silver- och bronstransporterna ger positiva effekter på hållbarhet. Den kund som väljer bronstransport, får exempelvis tjänsten utförd med ett drivmedel som innehållet minst 30 procent förnybart.

– Med tanke på att snittet i landet ligger på cirka 18 procent förnybart drivmedel i drivmedlen så känner vi oss riktigt stolta, säger Markus Sundström.

 

Läs hela artikeln: Scania/Sverige/ScaniaMil

Biogasens roll i klimatutmaningen

By | Nyheter

Bild: Andreas Apell/TT och Biogas Norr / ST 11 december

Biogasen fungerar och är nödvändig för att klara klimatutmaningen

Du kanske tror att biogasen har spelat ut sin roll och att biogas inte har någon framtid? Det är fel. Biogasen fungerar, utvecklas och spelar en viktig roll för att anta klimatutmaningen.

Allt fler förespråkar cirkulära produktions- och konsumtionsmönster för att nå en hållbar utveckling. Den svenska biogasen är redan idag viktig för den cirkulära ekonomin där näring, material och energi ingår i ett kretslopp. Biogasen är en av de energiformer som har flest positiva effekter på samhället samtidigt som den skapar försörjningstrygghet i form av lokalproducerat fordonsbränsle. Inget av de fossilfria alternativ vi har idag kan ersätta bränslet till alla typer av transporter och därför är viktigt att använda allt vi har för att lyckas. I ett hållbart samhälle har vi inte råd att låta matavfall gå till spillo när det kan användas som råvara i biogasproduktion till både energi och näringsämnen.

Under 2016 producerade svenska anläggningar drygt 2 TWh biogas i 279 anläggningar, en ökning med 4 procent jämfört med 2015. 64 procent blir fordonsgas. Nybilsregistreringen av gasfordon ökar kraftigt och nya modeller har kommit ut på marknaden. Både Scania och Volvo har gasdrivna euro-6 lastbilar som har tagits emot väl på marknaden. Nya tankställen byggs och det finns snart 200 tankställen för biogas i Sverige.

● I Luleå byggs ytterligare en rötkammare och kommunen fortsätter att fasa ut fossildrivna fordon till förmån för biogas och el. Luleås satsning har rönt stort intresse i Kina som vill veta hur biogas fungerar i kallt klimat.

● Biogasproduktionen i Gävle producerar maximalt varför en ny biogasanläggning togs i drift i somras med ambitionen att öka produktionen 4-5 gånger. Dalarnas första biogasmack har fördubblat sin försäljning första året. Borlänge kommun har antagit en policy som pekar ut biogas- och elfordon för den interna fordonsflottan.

● I Skellefteå moderniseras anläggningen just nu kraftigt och kapaciteten utökas. Det byggs en gasledning som ska förse en ny bussterminal med gas, istället för att gasen transporteras på lastbil.

● I Sundsvall har Biogas Mellannorrland samordnat 17 kommuner så att matavfall kan användas till att producera biogas och biogödsel. Svenska regeringen via Naturvårdsverket stöttar satsningen och har beviljat 84 miljoner i stöd från Klimatklivet. Diskussion om fortsättning pågår och beslut tas i december. Nu finns två biogastankstationer i Sundsvall.

● I Härnösand har biogasproduktionen varit i drift i ett år. Fordonsflottan i Härnösand ska bli fossiloberoende 2021 och biogas är en viktig pusselbit i den omställningen.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, och vi måste agera nu! Biogas är en viktig pusselbit bland flera för att vi ska lyckas. Du, som privatperson, företagare eller företrädare för offentlig verksamhet, kan göra en stor insats genom att göra ett aktivt val.

Markus Sundström, Sundfrakt
Reino Kurki, Rylander Bil
Ylva Öhrnell, DHL
Johan Améen, Scania
Anna Albinsson, Biogas Norr
Claes Rosengren, BiodrivMitt
Caroline Steinwig, Avfall Sverige

Administratör till Sundfrakt

By | Nyheter

Administratör till Sundfrakt

Vill du arbeta som administratör i ett team som är mån om samarbete och att utveckla processer? Är du intresserad av ett arbete där du har stor nytta av din noggrannhet och serviceanda? Vi söker en administratör till team prissättning. Skicka in din ansökan idag då urvalet sker löpanade.

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och Sundfrakts önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till info@professionalsnord.se Läs mer om tjänsten

Team prissättning ingår i avdelningen Ekonomi & Administration. Inom avdelningen har de även ansvar för ekonomi, IT, kommunikation, HR samt reception och växel. Då de är en liten enhet kommer du i mindre omfattning även att delta inom andra områden inom avdelningen. Inledningsvis kommer du att ha en erfaren mentor som introducerar dig in i arbetet.

Arbetsuppgifter
Sundfrakts administratörer är en del av affärskedjan, som utifrån åkarens, kundens och Sundfrakts behov producerar information till kundfakturering och deras affärsuppföljning. Du hanterar även inkommande fakturor och inkommande avstämningar av utförda entreprenader. Som administratör arbetar du i affärssystemet TDX med att underhålla register för att möjliggöra en effektiv administration.

I arbetet ingår bland annat:
• Kundfakturering och affärsuppföljning
• Inkommande fakturor och avstämningar
• Driva ett gemensamt arbete för att effektivisera administrationen

Välkommen att söka tjänsten!

Nyrekrytering till Anläggning

By | Nyheter

Nyrekrytering till Anläggning

Anläggning har den 15 november kommit överens med Stefan Löfving om en anställning på Härnösandskontoret som Kundansvarig.

Stefan är 46 år gammal, bor i Noraström och jobbar för närvarande som Projektledare på Styrud. Han har tidigare bl.a. arbetat som både Platschef och Arbetsledare åt PEAB på Driftsområde Sundsvall. Stefan har även yrkesbevis för jordförflyttande maskiner och CE-körkort och erfarenhet från att köra lastbil och använda grävmaskiner.

”Stefan har en profil som passar utmärkt för Härnösandskontorets nuvarande och framtida projekt och satsningar” tycker AO Chef Christian Wasell.

Han beräknas kunna börja sin tjänst som Kundansvarig i februari 2018.